معماری ما

تجربه را تجربه کردن خطا ست. رسانه و نشریه الکترونیکی معماری ما
معماری ما

تجربه را تجربه کردن خطاست
وبسایت اصلی رسانه "معماری ما"
رسانه ای برای انتقال تجارب دنیای آموزش معماری تا زندگی معماری
با تجربه ی دانش آموختگان دانشگاه های معماری تهران، شهید بهشتی، هنر و ...
مجله و نشریه معماری ما

همراهی با خبرنامه‌ی معماری ما
آخرین نظرات

آماده‌سازی پروژه در روزهای پایانی

فردین طهماسبی | يكشنبه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۶، ۰۳:۱۷ ب.ظ


روزهای میانه‌ی خرداد تا تیر موعد آماده‌سازی پروژه‌های دانشجویی است. دانشجویان برای رسیدن به تحویل‌های پایان ترم از این روزها بیش از پیش بهره می‌گیرند. در این میان تجاربی در ارتباط با ارائه‌ها وجود دارد که به مرور کسب می‌شوند. در این پست قصد داریم شما را با تعدادی از این تجارب آشنا سازیم. نکاتی که دانستن آن‌ها می‌تواند کیفیت و سرعت کارهای شما را در پرزانته بالا ببرد. اگر شما هم در این خصوص تجاربی دارید در قسمت نظرات آن‌ها را با دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

مدت تالیف پست: 120 دقیقه /  مدت خواندن پست: 5 دقیقه



زمان را تا روز است مدیریت کنید!

این مساله پیش از این هم در این وبسایت به بحث گذاشته شده است. روزهای آخر ترم عده‌ی کثیری از دانشجویان با شب‌زنده‌داری تلاش می‌کنند پروژه‌شان را به تحویل برسانند. طرح‌های معماری دانشجویی در این روزها می‌توانند پیشرفت خوبی بکنند. ولیکن لزوما شب‌زنده داری نشانه‌ی جدیت و حجم کاری دانشجویان نیست. اغلب با مدیریت زمان مناسب و استفاده از امکانات موجود می‌توان در نور روز کارها را به نحو احسن انجام داد. فراموش نکنید که کارهای طرح‌تان نباید در طول ترم مغفول بماند و به روزهای پایانی موکول شود.

 


از تجربه‌های جدید غافل نشوید

در وهلهی اول هدف‌گذاری کنید تا برای هر ارائه‌تان چند تکنیک و یا نکته‌ی جدید را تمرین کنید. این نکات مختلف می‌تواند درمورد مسائل فنی، گرافیکی، نحوه‌ی پرزانته و... باشد. مثلا در هر ارائه دیاگرام‌های معرف طرح، گرافیک‌های متنوع ارائه‌ی مدارک، موتورهای مختلف رندرگیری و تکنیک‌های شیت‌بندی مختلفی وجود دارد که می‌توانید امتحان کنید. غنای ارائه‌ی پروژه مهم‌ترین نکته در روزهای نهایی آماده‌سازی طرحتان است. اگر در هر نوبت از ارائه‌ی پروژه‌تان، در روزهای آخر روی تکنیک‌های جدید ارائه تمرکز کنید بهره‌ی کافی روزهای آخر ترم را هم می‌برید. به‌هرحال تجربه‌ای که از فرآیند طراحی در طول ترم کسب کرده‌اید، در روزهای پایانی ترم چندان نوسانی نخواهد داشت.

 

تابلوی قصابی را بر سردر کتابفروشی نزنید

ارائه‌ی گرافیکی صحیح بخش جدایی‌ناپذیر و الزامی یک پروژه است. گرافیک مناسب تا یک نقطه باعث خوانش صحیح مبانی اثر و پس از آن باعث درک بهتر آن می‌شود. اغلب می‌توان پرزنت گرافیکی را به نحوی مدیریت کرد که نقصان‌هایی باقیمانده از پروسه‌ی طراحی را بپوشاند. ولی در کل رندرهای گرافیکی باید معرف حال و هوای طرح شما باشند. در انتخاب پرسوناژها، فونت‌ها، آبجکت‌ها، رنگ‌ها و... بسیار دقت کنید. تمام این موارد در درک مخاطب از کار شما موثرند. شیت باید در غیاب شما هم منظورش را به نیکی برساند و معرف کار شما باشد. 

 

پیچ را با ارّه باز نکنید

استفاده از نرم‌افزارهای صحیح برای کار هم در کیفیت موثر است و هم در سرعت پرزانته. جهت شیت‌بندی، رندرینگ، آماده‌سازی مدارک و سایر مراحل ارائه‌ی کارتان، نرم‌افزارهای مختلفی وجود دارد. تشخیص اینکه متناسب با نیاز و زمانتان کدام نرم‌افزار گزینه‌ی مناسب‌تری است برعهده‌ی خودتان است. استفاده‌ی نادرست از نرم‌افزارها صرفا زمان بیشتری از شما تلف خواهد کرد و نهایتا نتیجه‌ی ضعیف‌تر از انتظاری عایدتان می‌شود. این مساله به دوره‌ی دانشجویی ختم نمی‌شود. شهر پر از معمارانی است که میخواهند بهترین رندرها را با رویت بگیرند و دقیق‌ترین فاز دو را با راینو ارائه دهند!

 

از کارتان دفاع کنید

کسانی که امروز در آتلیه‌های دانشگاه شما می‌توانند از طرح معمولی خودشان جانانه دفاع کنند، در دنیای حرفه‌ای ارشدِ کسانی خواهند بود که در دفاع از طرح خوبشان ناتوانند. همواره آمادگی داشته باشید که حتی فی‌البداهه در دفاع از طرحتان مطالبی را ارائه کنید. مطالب را به ترتیب بچینید تا مهم‌ترین آن‌ها در دو-سه دقیقه‌ی نخست منتقل شود. تا حد ممکن از بیان بدیهیات پرهیز کنید. سعی کنید توضیحاتتان مکمل شیت‌های ارائه باشد و نه جایگزین آن‌ها. نکاتی که در مدارک خشک ارائه و رندرها دیده نمی‌شوند را تشریح کنید (این به معنای کاستن از دقت شیت‌بندی نیست). نگاه‌های فلسفی به طرح، آینده‌ی پروژه، پارامترهای موثر و نگرش‌های طراح مطالبی هستند که باید در ارزشیابی پروژه لحاظ شوند و گاها در پرزانته‌ی دانشجوها ناگفته می‌مانند.

 

انرژی‌تان را با همراهانتان همسو کنید

کارهای گروهی شما را علاوه بر مسائل فنی و درسی، در امور اجتماعی و حرفه‌ای هم تقویت می‌کنند. همگروهی‌(های)تان با تمام جنبه‌های مثبت و منفی خود(شان)، همگروهی(های) شما هستند، و به پایان رساندن پروژه‌ی پیشِ رو هدف اصلی‌تان است. اغلب دانشجویان در ابتدای کار با مدیریت کارهای گروهی مشکل دارند و علت این امر چیزی جز خلا آموزش‌های مرتبط نیست. بهرحال هر پروژه‌ی گروهی فرصتی مغتنم است تا این مهارت مهم و حیاتی را فرا بگیرید و اهداف مشترکتان را در هر شرایطی دنبال کنید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است ، شما اولین نفر باشید

نظرات خود را در زیر بنویسید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی