معماری ما

تجربه را تجربه کردن خطا ست. رسانه و نشریه الکترونیکی معماری ما
معماری ما

تجربه را تجربه کردن خطاست
وبسایت اصلی رسانه "معماری ما"
رسانه ای برای انتقال تجارب دنیای آموزش معماری تا زندگی معماری
با تجربه ی دانش آموختگان دانشگاه های معماری تهران، شهید بهشتی، هنر و ...
مجله و نشریه معماری ما

همراهی با خبرنامه‌ی معماری ما
آخرین نظرات

کتابهای معماری مناسب برای دانشجویان ترمهای آغازین

فردین طهماسبی | چهارشنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۴۴ ب.ظ

یکی از مواردی که دانشجویان همواره به آن نیاز دارند انتخاب کتابهای مناسب برای مطالعه در حوزه ی رشته ی خودشان است. اساسا انتخاب کتاب مناسب برای هر فرد با توجه به مهارتهای مطالعاتی و سطح بینش و دانش افراد انجام میگیرد و نمیتوان لیست جامعی را تهیه کرده و به عنوان هر آنچه که باید توسط همگان خوانده شود عرضه داشت. لیکن در این پست قصد داریم برخی از کتب مناسب و ارزشمند را خصوصا برای دانشجویان ترمهای آغازین دانشگاه معرفی کنیم. از آنجا که کمتر کسی به اندازه شخص خواننده توان تشخیص مناسب بودن یا نبودن کتاب را دارد، این پست بیشتر به منزله یک راهنما و یادآور درمورد کتابهای رایج در بازار ایران کارکرد دارد.به نظر شما چه کتاب هایی برای دانشجویان ترم های آغارین معماری مورد نیاز است ؟

 

1) فرم، فضا، نظم

این کتاب از ضروریات مطالعه خصوصا برای دانشجویان مقدمات طراحی 1 است. محتوای کتاب در خصوص تبیین اصول اولیه درک فضا و احجام تنظیم شده و در شناخت بهتر محیط به خواننده کمک میکند. به سبب بنیادین و مفید بودن این کتاب، چنانچه یک مرتبه آن را مورد مطالعه قرار دهید احتمالا در آینده نیز به آن باز خواهید گشت. نویسنده در این کتاب پیرامون مفاهیمی نظیر نقطه، خط، حجم، اجسام افلاطونی، انواع تغییر شکل احجام، تغییر شکل سطوح، سازماندهیها، سیرکولاسیون، تناسبات، مدول، ریتم، تقارن، نور، باز و بسته بودن صحبت میکند. حجم کتاب حدود 400 صفحه بوده ولی در 7 الی 8 نشست میتوان آن را به دقت مطالعه نمود. این کتاب نوشته D.K.Ching بوده و خانم قراگوزلو در انتشارات دانشگاه تهران ترجمه ی روان و خوبی از آن را ارائه داده اند.

 

2) مبادی سواد بصری

این کتاب به نوعی ارتباط با گرافیک دارد. خواننده را با مفاهیم شناخت و درک بصری آشنا میکند. در پایان مطالعه ی این کتاب، ضمن آشنایی با برخی از سوابق و تاریخچه های مرتبط با هنر و گرافیک، مفاهیمی چون خط، شکل، رنگ، رنگمایه، بافت، مقیاس، حرکت، شیوه های تشریح پیام بصری، کنتراست و هماهنگی، فنونی نظیر تقارن، مینیمالیسم، شفافیت-ماتی تصویر، تخت-سه بعدی بودن تصویر، واضح-محو بودن، بی طرفی-تاکید در پیام، و نیز سبکهای مختلف (کلاسیک، اکسپرسیونیسم، فونکسیونل، تجملی و...) و رشته های گوناگون (گرافیک، سینما، معماری، نقاشی، تصویرسازی، صنایع دستی و...) را فرا خواهید گرفت. این کتاب برای دانشجویان ترمهای اول و دوم بسیار مفید بوده و در ارتقاء بینش گرافیکی ایشان را یاری میکند. انتشارات سروش این کتاب را به قلم دونیس داندیس و به ترجمه ی مسعود سپهر به چاپ رسانده است. حجم آن نزدیک به 250 صفحه بوده و به سبب تشریح مفهومی مطالب، خواندن آن برای دانشجویان ناآشنا قدری زمان بر خواهد بود.

 

3) دید معماری

این کتاب مصور به معرفی ساختمانها و المانهای معماری (آشنا و ناآشنا) در سراسر دنیا میپردازد. در این کتاب، در هرصفحه دو تصویر وجود دارد. تصویر نخست به جهت نمایش وضع موجود بنا (یا المان) و تصویر دوم ضمن بیان یک جمله در وصف ساختمان، نمایی تغییر یافته از همان ساختمان را نشان میدهد. به عبارت دیگر نویسنده در این کتاب سعی دارد تا خواننده ی جوان را با نمونه های بسیاری از ساختمانهای ساخته شده آشنا کند و به او نشان دهد چگونه ایجاد یک تغییر کوچک میتوانست اثری بهتر خلق کند. گستره ی این المانها از جزییات ریز پنجره ی یک ساختمان کوچک است، تا شیوه ی اتمام یک آسمان خراش چهل طبقه. این کتاب بسیار سبک بوده و در حدود 140 صفحه به قلم برنت سی.برولین نوشته شده. نشر خاک ترجمه ی آن را به کوشش محمد احمدی نژاد به چاپ رسانیده است.

 

4) معماری اندیشی

نویسنده در این کتاب سعی دارد تا تاملات خودش را با خواننده در میان بگذارد. پیتر زومتور در مسیر خواندن این اثر با شما درمورد اصالت، زیبایی، تاریخ، تکنولوژی، معناگرایی، شیوه های طراحی مورد پسند خودش و مسائلی از این قبیل صحبت میکند. مبانی نظری مطرح شده توسط نگارنده، کاملا مناسب حال دانشجویان معماری است که قصد دارند دوره های اولیه طراحی خودشان را بگذرانند. البته چنانچه شما خواننده ی این پست در دوره های بالاتر مشغول به تحصیل هستید و هنوز این کتاب را مطالعه نکرده اید، باید گفت که مطالعه ی آن بسیار سودمند بوده و به بخشی از تراوشات ذهنیتان نظم و دسته بندی خواهد داد. انتشارات حرفه هنرمند در حدود 100 صفحه این اثر را به ترجمه ی علیرضا شلویری منتشر کرده است.

 

5) تنها دویدن

یک رمان بسیار جذاب و پرکشش. توسط معمار فقید معاصر نادر خلیلی که روایتی است از نحوه ی زندگی معمارانه و تلاشهای پیاپی وی جهت اجرای شیوه ساختمانی نوین. خلیلی در این کتاب زندگی ایرانی خودش را نمایش داده، بخشی از الگوهای فکری و تحلیلی اش را عیان کرده و در ضمن بیان داستانی به تبیین شیوه ابداعی ساختش میپردازد. این کتاب در حدود 300 صفحه حجم دارد و توسط نشر چشمه منتشر شده. مخاطب آن به قشر خاصی محدود نمیشود و حتی غیرمعماران از خواندن آن لذت خواهند برد. ولیکن به سبب آشنایی با زندگی نادر خلیلی و نحوه کار و فکر وی، به دانشجویان ترمهای 3-4 توصیه میشود.

 

6) نقش فضا در معماری ایران

این کتاب مشتمل بر هفت گفتار گوناگون است که به قلم ارزشمند محمدرضا حائری تهیه شده است. نویسنده در این کتاب به بررسی روابط معماری با عصریت، معمار، فضا، خلاقیت و معماری ایرانی از منظر اسطوره شناسی، تاریخ، عرفان، انسان شناسی، هنر شناسی و نظایر آن میپردازد. همچنین به نحوه ماندگاری موسیقی ایرانی، رابطه معماری امروز با آینده و نحوه توسعه شهر تهران در سالهای اخیر اشاره دارد. مبانی نظری این کتاب بیشتر مناسب حال دانشجویانی است که در ترم 3 و 4 مشغول به تحصیل هستند و علاقه به شناخت تئوریهای معماری دارند. حجم آن حدود 150 صفحه بوده و از سوی دفتر پژوهشهای فرهنگی منتشر شده است.

 

7) 101 نکته که در مدرسه معماری آموختم

این کتاب کم حجم و جذاب، بیانی مصور است از هرآنچه که متیو فردریک به عنوان تجارب آغازین معماری خودش برگزیده. در اصل این کتاب به سبب ارتباط نزدیک با ذهن دانشجویان ترمهای اولیه معماری، میتواند بخش زیادی از ابهامات و ناملایمات را برایشان روان سازد. نکاتی از جنس سر و کله زدن با نخستین تمرینات دانشجویی و آتلیه ای در این کتاب نهفته شده. این کتاب به ترجمه ی احسان شیخ الحرم و توسط نشر حرفه هنرمند به انتشار رسیده است.

 

شما خواننده گرامی نیز چنانچه نقدی به کتب معرفی شده دارید و یا اینکه در مسیر مطالعاتی خود کتابهای دیگری را مورد مطالعه قرار داده اید و آنها را خصوصا برای دانشجویان ترمهای آغازین دانشگاهی سودمند میدانید، متمنی است نام و مشخصات آن را ذیل همین پست ارائه فرمایید تا مورد استفاده عموم قرار گیرد.

 

 

______________________________________________________________________________

پست پیشنهادی:

 

اسکیس کنکور

نظرات (۵)

  • علی رضا هوشمندی
  • البته این نکته رو هم باید اضافه کرد که به دلیل رایج بودن این کتاب ها، به عنوان اطلاعات اولیه برای هر دانشجوی معماری ، به احتمال بسیار زیاد، در تمامی کتابخانه های دانشگاه های معماری این کتاب ها وجود دارند.
    پس، این پست، یک پستی نیست که اجبار کند که این کتاب ها را خریداری کنید! بلکه میخواهد بگوید که خواهشا آنها را بخوانید. .  .
    :)
    ضعیف و احساساتی. اصلا لیست خوبی نبود
    پاسخ:
    سلام جناب علی 

    ممنون از اینکه نظرتان را با ما در اشتراک گذاشتید. هدف از این پست دقیقا همین موضوع است که بتوانیم از طریق نظرات شما، بهترین لیست را به عنوان یک پیشنهاد ایجاد نماییم چرا که ما به دنبال آن هستیم تا بتوانیم با استفاده از تجربه، بهترین بازخورد را به بازدیدکنندگان ارائه دهیم. 

    اگر شما نیز کتابی مد نظرتان هست که آنها را خوانده اید و به نظرتان برای دانشجوهای ترم های آغازین مناسب تر از این کتاب ها می باشند و یا می توانند جایگزین این کتاب ها بشوند بسیار خوشحال می شویم که اسم کتاب و نویسنده ی آن را نیز با دلیل یاد داشت کنید که ما نیز بتوانیم در پست های بعدی، لیست کامل تری را با استفاده از تجارب شما( و ذکر کمک شما در آن به عنوان تجربه ی شما)، ارائه دهیم. 
    هر حکم کلی ای می تواند غلط باشد! حتی همین جمله ی قبلی! 

    موفق و سربلند باشید.
    در مورد آخری (101 نکته) بسیار مخالفم. به نظرم این کتاب چیز خاصی نمی آموزد و فقط روی ناخودآگاه دانشجویان اثر منفی میگذارد. بهتر است دانشجویان وقتشان را روی چیز های بهتری بگذارند.
    کتاب پیشنهادی: مسکن و شهرسازی اسلامی - تالیف آقای قرائتی
    پاسخ:
    درود بر شما.
    چنانچه از عنوان پست پیداست، هدف معرفی کتب سودمند معماری برای دانشجویان سالهای آغازین است. کتاب "صدویک نکته که در مدرسه ی معماری آموختم" توسط یکی از اساتید همین عرصه و به قصد انتقال تجارب نگاشته شده است که از این نظر نسبت که کتب عمومی معماری (که توسط غیر متخصصین نوشته شده) سودمندی دارد. ضمن اینکه دانشجویان در ترمهای آغازین معماری بیشتر مشغول ادراک کلیات معماری و بینش مورد نیاز این رشته هستند و توان (یا ضرورت) ورود به بحثهای تخصصی تر را ندارند.
    موفق باشید.
    سلام
    خیلی خیلی ممنونم بخاطرکتابهایی که معرفی کردید,من دانشجوی ترم اول معماری هستم وهیچ ذهنیتی ازمعماری نداشتم ولی بااین کتابها حس خوبی پیداکردم وکمکم کرد,ممنونم
  • نازنین تهرانی فرد
  • با سلام خدمت ادمین محترم و کاربران عزیز این وبسایت
    چون خیلی از دوستان مشکل تهیه کتاب درسی و دانشگاهی رو دارند خواستم یک اطلاع رسانی بکنم
    اگر میخواهید کتاب درسی و دانشگاهی خود رو به صورت دست دوم تهیه کنید
    و یا مایل هستید کتاب های دست دوم خود رو بفروشید و یا با دیگران به اشتراک بزارید
    در هر کجای ایران که هستید می توانید از این وبسایت بسیار پیشرفته و هوشمند استفاده کنید
    باور کنید می توانید در عرض 3 روز کتاب های خود را در این وبسایت بفروشد و یا مبادله کنید
    امیدوارم که در تمامی مراحل زندگی سربلند و پیروز باشید
    http://torpage.com

    پاسخ:
    این رسانه هیچ گونه مسئولیتی در مورد تبلیغ صورت گرفته در این نظر ندارد اما سپاس از شما برای ایجاد یک تجارت فرهنگی.

    نظرات خود را در زیر بنویسید

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی