معماری ما

تجربه را تجربه کردن خطا ست. رسانه و نشریه الکترونیکی معماری ما
معماری ما

تجربه را تجربه کردن خطاست
وبسایت اصلی رسانه "معماری ما"
رسانه ای برای انتقال تجارب دنیای آموزش معماری تا زندگی معماری
با تجربه ی دانش آموختگان دانشگاه های معماری تهران، شهید بهشتی، هنر و ...
مجله و نشریه معماری ما

همراهی با خبرنامه‌ی معماری ما
آخرین نظرات

8 تکنولوژی متحول کننده معماری و ساخت و ساز آینده ی ما

علیرضا هوشمندی | يكشنبه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۶، ۰۱:۲۳ ق.ظ


این روز ها اخبار بسیار گوناگون از رشد تکنولوژی در حوزه ی معماری و صنعت ساخت و ساز می شنویم که میخواهیم در کوتاه ترین زمان ممکن با هشت مورد از مهم ترین های آنها که به زودی جهان ساخت و ساز و طراحی را دگر گون می کنند آشنا شویم. 


مدت تالیف یاد داشت: 40 دقیقه/ مدت خواندن پست: 4 دقیقه

ساخت  رباتیک : 


بازوهای رباتیک با داشتن توانایی کارکرد در حداقل 6 محور می توانند هر آنچه که در تصور فتوریستی، غیر ممکن بوده است را با موادی همچون فلز مذاب نیز ممکن سازند. به دلیل کارکرد چندین محوره ی این بازو ها و همچنین پشتیبانی از مواد ساختاری گوناگون، نرمی، دقت و ظرافت های طراحی های بسیار پیچیده با این تکنولوژی به بهترین روش ممکن خواهد شد.



پرینتر های سه بعدی:


آنچه امروزه همگان با آنها آشنا هستند. با منطق های نوین دستگاه های پرینت سه بعدی، می توان بدون هیچ گونه محدودیتی، حتی بر روی میز کار طراحان و سازندگان نیز از آن استفاده کرد. این دستگاه با استفاده از رزین، به روش SLA با هزینه ی بسیار اقتصادی، می تواند محدودیت های موجود دستگاه های پرینتر سه بعدی را بر طرف نماید و راهی برای استفاده ی همگانی از این تکنولوژی ایجاد نماید.



ربات آجر:


ربات های صنعت ساخت و ساز نیز به عنوان محصول و دست آورد صنعت رباتیک، در حال رونمایی هستند. این ربات تربیت شده است تا عملیات های دیوار چینی همراه با ملات و آجر را به خوبی انجام دهد. نحوه ی چینش بر اساس محدودیت خطی، بر اساس زبان برنامه ای است که به ربات داده می شود.



طراحی زایا:


بر اساس داده های تحلیلی در بسیاری از طراحی ها، می توان با منطق زایا، محصولات و پروتوتایپ های نا متناهی تولید نمود که هر کدام از این داده ها متناسب با نحوه ی آدرس دهی معمار یا طراح، می تواند سازمان دهی شود. این گونه ی طراحی به آنچه که از طراحی پارامتریک می شناسیم بسیار نزدیک است اما طراحی زایا، فراتر از کانسپت های پارامتریک در معماری است. در طراحی زاینده  این پتانسیل وجود دارد که بتوانیم پشت پرده ی پارامتر های موثر طراحی را به آنچه که آنها را به عامل اثر گذار در موضوعاتی مانند سلامتی، آسایش و حتی احساسات است ارتباط دهیم. 



کاغذ طراحی دیجیتال:


هر آنچه که به عنوان محدودیت طراحی به روش معمول و در استفاده با کاغذ و قلم وجود داشت، در این محصول به عنوان یک صفحه ی دیجیتال بسیار حساس به واقعیت تبدیل شده است. رقابت بسیار زیادی ما بین شرکت های اپل و ماکروسافت برای این صنعت وجود دارد که نتیجه ی آن تحقق رویا های معماران و طراحان است. 



واقعیت مجازی:


این حقیقت نیز به عنوان یک تکنولوژی تازه پا، در حال ایجاد یک فرهنگ و دیدگاه جدید در نگاه به بسیاری از اتفاقات صنعت معماری و ساخت و ساز است. با این تکنولوژی می توان قبل از خلق فضا،در آن حرکت و زندگی کرد. اگر چه بسیاری از ویژگی های تجربه ی حقیقی را نمی توان در آن مشاهده کرد اما بدیهی است که در آینده ی نزدیک، ضعف های باقی حواس انسانی نیز در این تکنولوژی تکمیل خواهد شد.



عکاسی مافوق کیفیت منطقه ای:


شرکت گوگل این امکان را ایجاد کرده است که می توان تغییرات منطقه ای سایت مورد نظر طراحی را، به دقت بسیار بالا در گذر زمان  مشاهده کرد.این دقت به خوبی می تواند با برنامه ریزی کامپیوتری، پروسه ی تغییر را نیز به شما ارائه دهد. این تکنولوژی در توسعه و طراحی پروژه های ساخت ساز و همین طور نظامی، می تواند کمک شایانی نماید.



اسکنر سایت:


با این ربات پرنده نیز می توان سفری در سراسر سایت مورد نظر طراحی داشت و از چگونگی اتفاقات آن به خوبی آگاه شد. با عکس های با کیفیت این ربات می توان مدل سه بعدی فوق العاده دقیقی از سراسر سایت مورد نظر و ویژگی های توپوگرافی آن برداشت نمود. این تکنولوژی می تواند فرایند ساخت و ساز و طراحی معماری را به شدت دقیق تر و همه جانبه تر نماید.




نظرات (۲)

این مطلب خیلی برام جالب بود واقعا
پاسخ:
سپاس از اینکه ما را با نظراتتان همراهی می کنید 

درود. ممنونم ازلطف شما همه مطالب فوق برایم جدید وجالب بودند موفق باشید.

نظرات خود را در زیر بنویسید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی