معماری ما

تجربه را تجربه کردن خطا ست. رسانه و نشریه الکترونیکی معماری ما
معماری ما

تجربه را تجربه کردن خطاست
وبسایت اصلی رسانه "معماری ما"
رسانه ای برای انتقال تجارب دنیای آموزش معماری تا زندگی معماری
با تجربه ی دانش آموختگان دانشگاه های معماری تهران، شهید بهشتی، هنر و ...
مجله و نشریه معماری ما

همراهی با خبرنامه‌ی معماری ما
آخرین نظرات

واقعیت افزوده، هیولای دوست داشتنی

محمد فرید مصلح | دوشنبه, ۳ اسفند ۱۳۹۴، ۰۶:۵۶ ب.ظ


در این دنیا می توانیم خیلی راحت تر از این ها زندگی کنیم! فقط باید بهتر از تکنولوژی استفاده کرد.

چند سال پیش هیولایی دوست داشتنی متولد شد. هنوز آن قدر ها بزرگ نیست که بتواند تمام ابعاد زندگی ما انسان ها را تحت تاثیر قرار دهد. اسمش را «واقعیت افزوده» گذاشتند. (Augmented Reality)

یک نمای فیزیکی زنده، مستقیم یا غیرمستقیم (و معمولاً در تعامل با کاربر) است، که عناصری را پیرامون دنیای واقعی افراد اضافه می‌کند. این عناصر بر اساس تولیدات کامپیوتری که از طریق دریافت و پردازش اطلاعات کاربر توسط سنسورهای ورودی مانند صدا، ویدئو، تصاویر گرافیکی یا داده‌های GPS می‌باشد ایجاد می‌شود.

ویکی پدیا


مکان یاب آیفون


اما توجه شما را به رشته ی خودمان جلب می کنم! فرض کنید که روی پروژه ای کار کرده و می خواهید حاصل کارتان را در مکان مورد نظر به صورت سه بعدی نگاه کنید! کاری ندارد. عینک هوشمند خود را به چشم می زنید و در سایت، پروژه را به صورت 1:1 می بینید. اصلا در آن قدم می زنید و فضاها را بهتر احساس می کنید. توجه داشته باشید که فهم مقیاسی یک به یک بسیار با ارزش است که در پست «خب، بریم شبیه سازی کنیم»، آقای طهماسبی به آن اشاره نمودند.

هنوز مشکلاتی چون تجزیه تحلیل پرسپکتیوی و موقعیت یابی دوربین و شناسایی سه بعدی و قفل شدن پروژه به مکان بستر وجود دارد. اما به زودی تکنولوژی با پشتوانه ی علمی و تکنیکی قوی تری مساله را حل خواهد نمود.

اگر خیلی عجله دارید، و البته پول دار هم باشید، همین حالا نیز راه حل هایی وجود دارد. تکنولوژی امروزی به فراخور بستر خاص می تواند پاسخگو باشد. احتمالا نتیجه ی کار این چنین خواهد شد. نمونه ای که در ایالات متحده اجرا شده:


آن چیزی که نیست و سال ها پیش از بین رفته را ببینید.


پروژه، شهرکی که یهودیان پناهنده را در خود جای داده بود که در قرن 19 میلادی از بین رفت.  با توجه به کتیبه و اسناد باقی مانده از بنا، امکان احیاء آن وجود داشت. اما متولیان ترجیح دادند. تا به جای بازسازی، از واقعیت افزوده کمک گیرند. کافی است تا بازدید کنندگان، اپلیکیشن مخصوص را نصب کرده و دوربین گوشی شان را روشن کنند تا به تاریخ بازگردند.


سندی که شکل بنا را نشان می داد.


کتیبه ی باقی مانده از بنا


بازسازی مجازی بنا



شاید این نمونه ی ابتدایی و ساده از پروژه باشد. ولی شاید چند سال دیگر، وقتی که به استان فارس سفر کردید، در حین بازدید از تخت جمشید، با روشن کردن گوشی های هوشمندتان در مجموعه کاخ سالم قدم بزنید و با ارتش جاوید عکس سلفی بگیرید!

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است ، شما اولین نفر باشید

نظرات خود را در زیر بنویسید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی