معماری ما

تجربه را تجربه کردن خطا ست. رسانه و نشریه الکترونیکی معماری ما
معماری ما

تجربه را تجربه کردن خطاست
وبسایت اصلی رسانه "معماری ما"
رسانه ای برای انتقال تجارب دنیای آموزش معماری تا زندگی معماری
با تجربه ی دانش آموختگان دانشگاه های معماری تهران، شهید بهشتی، هنر و ...
مجله و نشریه معماری ما

همراهی با خبرنامه‌ی معماری ما
آخرین نظرات

پدیده ای به نام خرید توان معماری در دانشجویان معماری ما

علیرضا هوشمندی | يكشنبه, ۳۰ مهر ۱۳۹۶، ۱۲:۳۶ ق.ظ

زمانی پدیده ای وجود داشت به نام استاد و شاگرد و داستان هفت خوان رستم برای رسیدن به آنچه که استاد در توان شاگرد می بیند. پیش از آنچه که معماری به عنوان یک علم تدریس شود، شاگرد آرزو داشت که روزی بتواند در سفره ی استاد بنشیند و از او رسم زندگی کردن بیاموزد و اگر استاد وی را در ادب می دید، دستش گرفته و او را به آنچه که از خود بهتر است هدایت می کرد. یک مناره را استاد می سازد و دیگری را شاگرد، از حسن اعتماد استاد بر آنچه که در توان شاگرد می بیند.
 " کسی هست واسه فردا یه طرح واسم جور کنه؟ هرچی باشه هزینش رو میدمااا. کسی هست ماکتم رو هم بگیره بسازه و شیت ببنده؟ اگر طراحی هم بکنه که دمش گرم. هر چی باشه هزینش رو میدمااااا."

مدت تالیف پست: 60 دقیقه / مدت خواندن پست: 12 دقیقه


1- یکی از ریشه های این اخلاق:

داستانی هست به نام دور باطل. دور باطلی در آیین آموزش و گذران زندگی.
 در این آیین دانش آموزان با هزینه ی زیاد، کلاس های کنکور را پشت سر می گذارند، سپس در دانشگاه در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل می شوند. به دلیل فرهنگ و مد، سعی می کنند وارد مقطع بعدی شوند به همین دلیل هر کاری می کنند تا بتوانند گوی سبقت را بربایند تا از این مقطع بعدی جا نمانند. سپس هنگامی که به مقطع بعدی می روند مشاهده می کنند که هیچ خبری نیست. امید است که سخنان جدیدی بشنوند. در این مقطع هم به دلیل آنکه مدت زیادی در دانشگاه بوده اند، هیچ کار حرفه ای ویژه ای انجام نمی دهند و سپس هنگامی که به خود می آیند با واقعیتی مواجه می شوند از جنس گذران زندگی. چرا که سن آنها بیشتر شده است و از تفکرات بچگانه ی خود خارج شده اند. هم اکنون فرصت کار کردن است. اما در جامعه کاری برایشان با بی تجربگی شان وجود ندارد. پس عزم می کند تا وارد مقطع دکتری شود و هنگامی که این مقطع را نیز در سن اوج توانایی حرفه ای خود به عنوان یک جوان سپری می کند و توانش را می سوزاند، متوجه می شود که چاره ای جز استاد دانشگاه شدن ندارد. اگر استاد شود که روزمرگی وی شروع خواهد شد. اگر استاد نشود به جمع استادان بی دانشگاه می پیوندد. استادان بی دانشگاه نیز پس از مدتی دانشگاهی تاسیس می کنند و در جای جای ایران شروع به آموزش معماری می کنند. 
به این ترتیب بدون آنکه اتفاقی در صنعت حرفه ای معماری رقم بخورد، به جمع دانشجویان و دانشگاه ها و اساتید ایران زمین اضافه خواهد شد. 

2- آیا می توان در این دور باطل نیز ماهی خود را بگیریم و موفق تر عمل کنیم؟

پدر بزرگ معماری ما، ما را در چهار بخش، یک، دو ، سه، چهار به آنچه که در فرایند معماری است راهنمایی کرده است. گفته است که در فرایند پرورش معماری به چه موضوعاتی توجه کنیم.

3- چه روی داده است که نگران شده اید؟

این پست  برای این موضوع نوشته شده است که تعداد بسیار زیادی از دوستان لطف می کنند و درخواست می دهند تا بسیاری از طرح هایی که در سایت برای راهنمایی شما دوستان قرار گرفته شده است را با پرداختن پول، خریداری کنند در حالی که خبر از اندیشه ی قرار گرفته شدن این کار ها بر روی سایت معماری ما ندارند.

4- وجدان توانایی هایمان کجاست؟

استفاده از برخی تخصص ها  جهت بالا بردن توانایی های فردی، امری است بسیار نیکو و سنجیده اما نکته اینجاست که  جهت بالا بردن توانایی های فردی !
 نباید به جای توانایی های فردی از توان دیگران استفاده کرد. در محیط خارج از دانشگاه در محیط کار، با پرداخت هزینه ی هر کار، می توانیم هر چیزی را به دست بیاوریم اما دانشگاه محلی است که بتوانیم توانایی های خود را ارتقا ببخشیم. مهم نیست که دیگران چه می کنند، مهم آن است که در انجام کوچک ترین کارهایمان نیز با وجدان باشیم.

5-چه بلایی بر سر معماری ما آمده است؟

متاسفانه یکی از پروژه های باکیفیتی که در سایت معماری ما قرار گرفته بود، توسط یکی از دوستان در یکی از دانشگاه ها، بدون هیچ گونه تغییری، حتی در نام نویسی فضا ها، با همان کیفیت کمی که در سایت قرار گرفته شده بود، پلات گرفته شده است و این دوست گرامی با افتخار از کاری که نکرده است دفاع کرده است. (بسیار شرمنده ایم از ثبت چنین اتفاق ناپسند)
معماری مهم نیست. دانشگاه مهم نیست. اخلاق کجاست که باید شاهد این موضوع باشیم؟ اگر روزی جویا بشوید که کاری که برای آن زحمت کشیده اید، از روی کامپیوترتان برداشته شده است و در جایی در حال ارائه شدن است ناراحت نمی شوید؟ پس چگونه به خودتان اجازه می دهید که در حق ناشران، نویسندگان، طراحان و ... تجاوز کنید؟ بله، بسیار ساده می توان به صورت علمی و حرفه ای بی اخلاق بود. 
متاسفانه برخی دوستان نیز تمایل دارند تا هر چیزی را بخرند. حتی اخلاق را.
هر چیزی که بر روی اینترنت قرار گرفته است به معنی آن نیست که خالقی ندارد و یا بی اصالت است. هر پیامی که در این فضای نامنتاهی مجازی قرار می گیرد برای شما مخاطب عزیز است تا بتوانید با استفاده از زمانی که دیگران گذاشته اند به آنچه که به دنبالش هستید سریع تر برسید. قرار گرفتن اطلاعات ، تصاویر، پروژه ها و ... بر روی اینترنت یعنی نمایش داده ها بر روی صفحه ی نمایش شما، نه انتقال آنها به شما! کوشا باشید و این موضوع را رعایت نمایید.

6- چگونه هستیم؟

اگر آموزش های رایگان بر روی این سایت قرار گرفته است، برای ارتقا توان حرفه ای آینده ی معماران این کشور است. 
پس با این درخواست ها، انرژی مثبت نویسندگان و تولید کنندگان داده های این سایت را نگیریم چرا که برخی از درخواست ها کاهنده ی امید اند. به یکدیگر کمک نماییم تا بتوانیم آینده ی بهتری را برای یکدیگر خلق کنیم.


منبع تصویر:architizer


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است ، شما اولین نفر باشید

نظرات خود را در زیر بنویسید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی