معماری ما

تجربه را تجربه کردن خطا ست. رسانه و نشریه الکترونیکی معماری ما
معماری ما

تجربه را تجربه کردن خطاست
وبسایت اصلی رسانه "معماری ما"
رسانه ای برای انتقال تجارب دنیای آموزش معماری تا زندگی معماری
با تجربه ی دانش آموختگان دانشگاه های معماری تهران، شهید بهشتی، هنر و ...
مجله و نشریه معماری ما

همراهی با خبرنامه‌ی معماری ما
آخرین نظرات

معرفی: ۴ گیمی که ابعاد خلاقیت را بازنمایی می کنند

محمد فرید مصلح | شنبه, ۲۰ خرداد ۱۳۹۶، ۰۸:۲۵ ق.ظ


معرفی 4 بعد از خلاقیت

از خلاقیت، آن چنان تعاریف متعدد و عجیب و غریبی شده که باید چندین سال فلسفه تلمذ کرد تا به معنای آن دست یافت. اما در این یادداشت، «خلاقیت» همان چیزی است که میان ما و مردم رایج هست و این یادداشت هم به دنبال معرفی بازی هایی است که خلاقیت را در جنبه های گوناگونش به کار گرفته باشند. خیلی به دنبال بررسی معنایی و دسته بندی دقیق خلاقیت نبودیم و تنها سعی داشتیم تا آن را در گیم هایی که می کنیم بازتعریف کرده باشیم.

مدت تالیف پست: 80 دقیقه/ مدت خواندن پست: 8 دقیقه



#4

2048

خلاقیت از جنس سادگی

تا همین چند وقت پیش آدم های بسیاری بودند که دیوانه وار، کاشی های این بازی را روی یکدیگر قرار می دادند و به دنبال کسب بالاترین امتیاز بودند. بازی هایی که برخلاف بازی های رایانه ای و متناسب با گوشی همراه با قوانین بسیاری ساده ای ساخته شده و راز بقایشان نیز در رقابت طلبی است. مثال های بسیاری از این دست اپلیکیشن ها وجود داد که خلاقیت را به مثابه سادگی تعریف کرده باشند. از aa گرفته تا doodlejump که موجودی را با قوانین ساده باید به عرش اعلا برسانید! موفقیت آن چنان ساده به نظر می رسد که با هر بار باخت در تلاش هستید تا خود را با آن همگام کنید.

بازی های رقابتی دیگری نیز مانند soccer physics نیز در این دسته قرار می گیرد. یکی از موفق ترین بازی های این گروه که شما یک تیم فوتبال را تنها با یک دکمه کنترل می کنید!


Soccer Physics


doodle jump



#3

Pokemon Go

خلاقیت از جنس نوآوری


یک کشف تمام عیار از سوی خالقین این بازی! Niantic توانسته قدرت بازی های گوشی های همراه را به رخ جهان بکشند و نشان دهند که قدرت یک اپلیکیشن در گوشی همراه به حدی است که ممکن است شما ساعت ها در یک شهر راه بروید و کاراکتر مجازی خود را قوی تر کنید. در یک جمله، در این بازی شما باید با طی شهر و رسیدن به برخی نقاط مشخص به دنبال موجودات خارق العاده ای باشید و با کنترل آن ها نیروی خودتان را افزایش می‌دهید. بازی ای که به زودی دنباله روهایی مشابه از آن زاییده می شوند و صنعت توریسم را تحت الشعاع خود قرار می دهند. چه بسا مبدع سبک زندگی جدیدی باشند. بازی های امروزی خیلی جدی تر از گذشته شده اند و این حساسیت را می توان در واکنش های برخی کشور ها جست! عجیب است که بعضی از موجودات این بازی، در اماکن نظامی چین و بعضی دیگر همگام با برخی تظاهرات های در ترکیه بوده است! بازی ای که از بعد اجتماعی و فلسفی نیز با انتقادهای سنگینی روبروست و تنها در بستر تکنولوژیک و با واقعیت افزوده فهمیده می‌شود. پوکمون گو شروعی است بر کشف ابعاد جدید واقعیت افزوده و به زودی باید منتظر تاثیرات بیش‌تر آن بر زندگی اجتماعی بود. شاید بتوان گفت که خلاقیت معمولا از دریچه ی پوکمون گویی اش دیده می شود. بدین معنا که خلاقیت یعنی نوآوری!



#2

Minecraft -PC

خلاقیت از جنس شبیه سازی و رویاپردازی


یکی از عجیب ترین و منحصر به فردترین بازی هایی که سال هاست سبک و سیاق خود را حفظ کرده و قطعا باید درباره اش می نوشتم.

شما در جهانی بی نهایت وسیع قرار می گیرید. باید اکتشاف کنید، لوازم خود را از همان طبیعت تهیه کنید، مواد استخراج شده از طبیعت را ترکیب کنید و تبر و قایق و پنجره و خانه بسازید! تمام این ها در شرایطی اتفاق می افتد که سادگی منحصر به فردی (از نوع خلاقیت ار جنس سادگی) در گرافیک بازی وجود دارد. شما به راحتی می توانید هر آن چه که تا به حال در ذهنتان داشته اید را با مکعب های دوست داشتنی این بازی به وجود بیاورید و بناهای عظیمی را با همان مدول های بانمک خلق کنید. بازی ای که برای خیلی از معماران در دوره ی پیش-معمار شدن خاطره برانگیز است و توصیه می شود که حتما این بازی را از دست ندهید.

البته جا دارد که اشاره کنیم، بازی تحت نسخه ی رایانه ای بسیار جذاب تر است و البته نصب کرک آن کمی طاقت فرساست!




#1

ُThere is No Game

خلاقیت از نوع ساختار شکنی


گمنام ترین بازی از این لیست و البته در نظر من، بهترین بازی خلاقانه تعلق می گیرد به «این بازی نیست!»

دلیل قرارگیری این اپلیکیشن تا حدی گمنام به خاطر ساختار شکنی به شدت بامزه ای است که ما را به یاد Neverhood می اندازد. ماجرا از آن جایی شروع می شود که شما بازی را نصب کرده و وارد آن شوید. بازی ای که روند خطی داشته و باید برخی معماهای آن را حل کنید. خلاقیت آن به نوعی است که هیچ گونه ارزشی به غیر از خود ذات «این بازی» مطرح نیست. یعنی شما با پول و جون و امثالهم روبرو نیستید و باید در پی نجات خود «بازی» باشید. ساختار شکنی هایی از نوع استفاده از سمبل های در غیر از معنایشان (همان کاپ) وجود دارد که بسیار حل معما را شیرین می کند. بیش تر از قصه ی این بازی نمی کنم و شما را به ۱۰ دقیقه کشف «خلاقیت از نوع ساختار شکنی» دعوت می کنم.

نظرات (۱)

  • علی رضا هوشمندی
  • ماینکرفت به عنوان یک صنعت، در حال تحول عظیم در نظام آموزشی بسیاری از مدارس دنیا است. حتی در همین تهران نیز برخی از مدارس در حال استفاده از این ظرفیت برای ارائه ی طرح درس های بسیار ساده اما پیچیده هستند.

    نظرات خود را در زیر بنویسید

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی