نما! بنما...
parisa najafi | دوشنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۳، ۱۰:۴۵ ق.ظ
یکی از مواردی که پس از طراحی پلان مورد توجه معماران است، پرداختن به نما و جزییات شکل و مصالح است.
و گاهی دانشجویان معمار پس از اتمام پلان و حجم، کاسه ی چه کنم چه کنم در دست میگیرند! اما با دقت به جزییات ساده میتوان به حجم و نما که وجه بیرونی بناست، زندگی بخشید.
همانطور که میدانیم طرح های معماری دارای دو وجه هستند:
۱. وجه درونی که شامل فضاست و ۲. وجه بیرونی که شامل حجم و نماست.
برای دست یابی به طرحی زیبا، باید دانش ترکیب را یاد گرفت و شکل و مصالح را در هم آمیخت. برای رسیدن به مقصود، لازم نیست مسائل را پیچیده کرد.
تنها کافی ست در جستجوی حقیقت و کنه بنا باشیم. بنا را درک کنیم و اجازه دهیم حرفی را که باید، بزند.
نام بنا: فوروم دس هال
معمار: نامشخص
در تصویر اول، دیوار های حیاط سبب حس محصوریت در فضا و زندان را میدهد و گوشه های تیز همچون نرده ی دیوار زندان است و باعث توقف چشم میشود.
در تصویر دوم، با تبدیل گوشه های تیز به گوشه های نرم چشم بیننده متوقف نمی ماند و به سمت پایین حرکت میکند و بجای حس محصوریت، حس حضور در پایین آبشار را القا میکند.
نام بنا: کلیسای کاتولیکی رمی سنت ژوزف
نام معمار: ژان دوران
همانطور که میبینید با شاخص قرار دادن نمای اصلی با استفاده ار سنگ نبش هایی همچون انگشتان دست، نمای اصلی و جانبی با یکدیگر چفت و بست شده اند و حس وجود ارتباط مکانیکی بین دو مصالح یا دو سطح نما را القا میکند.
نام بنا: کلیسای جامع کاتولیکی_رمی سنت ترزا
نام معمار: نا مشخص
در تصویر اول، به نظر میرسد پنجره های کلیسا تنها جنبه ی عملکردی دارند نه آیینی.
در تصویر دوم، با ایجاد خطوط سفید حول بازشو ها و افزایش اندازه ظاهری آنها و ترکیب بندی رسمی آن (مانند کراوات سفید یا دنباله لباس) اهمیت نما دو چندان شده است.
آرایش سنتوری و حاشیه ی اطراف ورودی نیز براهمیت آن می افزاید.
نام بنا:خانه ی رفیع
نام معمار: نامشخص
در تصویر اول، استواری بنا بر روی زمین با ستون است.
در تصویر دوم، با جایگزین شدن ستون با سقف طره ای، ساختمان بر روی سایه شناور شده است. و ارتفاع کم بنا با طول زیاد را با ایجاد لایه های افقی بهتر تداعی میکند.
خانه ای در آمریکا
در تصویر اول، با فرمی صلب و ایستا مواجهیم.
در تصویر دوم، ضمن حفظ فرم اصلی بنا، با امتداد بازشو ها تا محل تکیه گاه، حس عدم تقارن و به دنباله ی آن پویایی و حرکت القا میشود.
نام بنا: فوروم دس هال
نام معمار: نامشخص
خودتان بگویید...
منبع: کتاب دید معماری ( راهبردی به حل مسائل بصری در معماری ) / نوشته ی برنت سی.برولین / ترجمه ی محمد احمدی نژاد