معماری ما

تجربه را تجربه کردن خطا ست. رسانه و نشریه الکترونیکی معماری ما
معماری ما

تجربه را تجربه کردن خطاست
وبسایت اصلی رسانه "معماری ما"
رسانه ای برای انتقال تجارب دنیای آموزش معماری تا زندگی معماری
با تجربه ی دانش آموختگان دانشگاه های معماری تهران، شهید بهشتی، هنر و ...
مجله و نشریه معماری ما

همراهی با خبرنامه‌ی معماری ما
آخرین نظرات

نمایشگاه مجازی هنر قرن بیستم(قسمت اول)

مینا یاسمی | شنبه, ۴ شهریور ۱۳۹۶، ۰۴:۴۱ ب.ظ

الف) پابلو پیکاسو، مردی با پیپ، 1911، گالری تکراس، سبک کوبیسم

پیکاسو، مهمترین هنرمند قرن بیستم هیچ گاه خود را به سبک و اسلوب معینی مقید نمی کرد به همین جهت تجربیات بسیار زیادی در حوزه سبک های نقاشی در آثارش آزمود و سرانجام به سبک مستقلی دست یافت.

او از هنر بدوی( مجسمه ها و تندیس های آفریقایی) و نقاشی های سزان در رسیدن به سبک کوبیسم تاثیر گرفت.

ب)براک، ویالون و تخته شاسی،  1909 میلادی، موزه گوگنهایم نیویورک (George Braque / Violen and palette)


کنستانتین برانکوزی / Constantin Brancuzi

الف) عنوان اثر: پرنده در فضا، سال 1924، مفرغ، ارتفاع 127 سانتی متر، موزه هنر فیلادلفیا

ب) عنوان اثر: ستون بی انتها،سال 1937، آهن و فولاد، ارتفاع 29 متر، پارک ملی تیرکوجیو، رومانی

برانکوزی میگوید : "نه فرمول های گنگ و نامفهوم را بکاوید و نه رمز و رازها را، من لذت ناب را به شما ارزانی می دارم. به مجسمه های من آنقدر نگاه کنید تا آنها را ببینید، پارساترین انسانها آنها را دیده اند."

او از اولین هنرمندانی بود که مفاهیم موردنظر خود را بصورت غیرمستقیم و از طریق احساسات در مجسمه های خود قرار داد.

او نیز همچون پیکاسو، عناصر بدوی گری و شمایل آفریقایی، از منابع الهام هنری اش بوده است. باتوجه به آثار به شدت انتزاعی او در زمان خود، می توان گفت، او از وامداران هنر انتزاعی قرن بیستم است.


روبر دولونه/ Delaunay

الف) برج ایفل،1911، موزه گوگنهایم نیویورک

ب) شکل های گرد خورشید و ماه، 1912، خانه هنر زوریخ

روبر دولونه (Delaunay) نخستین هنرمندی بود که تجربه ی کوبیست ها در خرد کردن شکل را به عرصه ی رنگ تعمیم داد. شیوه ی او ارفیسم* نام گرفت.

*ارفیسم: ترکیبی تغزلی از دایره ها، پاره سطح ها و ریتم های رنگین با شالوده ی هندسی تجربه ی کوبیست ها است.


دیوید بامبرگ، حمام لجن، 1913، گالری تیت لندن

دیوید بامبرگ (BOMBERG) ترکیب بندی های هندسی بزرگ اندازه اش از آثار هنری پیشتاز* بشمار می آید، او بعدا به نقاشی پیکر نما روی آورد، اسلوب های اکسپرسیونیست را به کار گرفت.

*پیشتاز: اصطلاحی که به هنرمندان، نویسندگان و شاعرانی اطلاق می شود؛ که در یک دوره ی معین، پیشروترین اسلوب را در آثار خود به کار برده و غالبا بانی جنبش های نو بوده اند.


پیت موندریان / Piet Mondrian

الف) همچنان زندگی با زنجبیل، 1912، موزه گوگنهایم

ب) ترکیب بندی آبی، قرمز و زرد، 1930

آثار اولیه ی او منظره هایی طبیعت گرایانه با رنگهای خاموش بودند که به وضوح سنت هلندی را در خود باز می تابیدند؛بعد از آن به دلیل گرایش عرفانی، کار او خصلتی نمادگرا به خود گرفت. سپس منظره هایی انتزاعی تر با رنگهای درخشان نقاشی کرد که تاثیر مونک* و ماتیس* در آنها مشهود بود. در پاریس، تحت تاثیر کوبیسم تحلیلی پیکاسو*و براک* به نقطه عطفی در سیر تحول کارش رسید. 

رنگ گرایی اکسپرسیونیست او جای به نوعی انضباطی خطی داد. او نتیجه گرفت " شکل ظاهری شی همواره مانع بروز احساس زیبایی می شود؛ بنابراین می باید از تصویر حذف شود. سپس مندریان یک سلسله ترکیب بندی با راستگوشه های رنگین دو بعدی می آفریند؛ و با استفاده از فام های اصلی (قرمز، آبی، زرد) به خلوص بیشتر در آثارش می رسد. تحول نهایی در سبک او با اتصال راستگوشه ها به یکدیگر و امتداد اضلاعش، عمق فضاهای میان شکل ها را هم از بین برد.

* Munch,Edvard

* Matisse,Henri

* Picasso,Pablo

* Braque,Georges


الف) گریت ریتولد، صندلی دی استایل، 1918،چوب لاک خورده
ب) اثار موندریان تاثیر جالبی بروی اثار معماری بعد از وی نیز داشت؛ به عنوان مثال می توان به تاثیر آن بر سبک دی_استایل در هلند اشاره کرد. این اثر در دهه 1950 میلادی در هلند ساخته شده است.


من ری/ Man Rey
الف) تک چهره آلفرد، 1913، گالری هنر دانشگاه یل نیوهیون
ب) AD MCMXIV ، موزه هنر فیلادلفیا، 1914
من ری (Man Ray) نقاش آمریکایی الاصل که بیشتر عمر خود را  در فرانسه گذراند را می توان یکی از پیشرویان در مکتب دادائیستی (Dadaism) و سورئالیستی (Surrealism) زمانه خویش (نیمه اول قرن بیستم) دانست.
جنبش دادائیسم :
جنبشی اعتراضی علیه همه ی نهاد ها و ارزش های مرسوم، که حتی خود هنر را به ریشخند گرفت.به معنای اسب چوبی بچه ها، که گویای خصلت خرد ستیز و پوچگرای آن است. کار آنها بیشتر ویرانگری بود تا سازندگی.یکی از جلوه های عینی آنرا در تابلو بازیازی پرده ی منالیزا با ریش و سبیل توسط دوشان* می توان دید.
*Duchamp

سورئالیسم :
فرا واقع گرایی؛ جنبشی که در هنر و ادبیات برای شکاف در دادا بوجود آمد، هدف جنبش تناقض پیشین رویا و واقعیت را در یک واقعیت مطلق، یک ابر واقعیت حل کند. معنای این واژه خودکاری روانی ناب است. 
هنرمندان شاخص: سالوادور دالی* ، ماکس ارنست*،خوان میرو*
*Dali
*Ernst
*Miro

کازیمیر مالویچ/ Kazimir Malevich
الف) نقاشی سوپره ماتیست، 1916، موزه شهرداری آمستردام
ب) مرد انگلیسی در مسکو، 1914، موزه شهرداری آمستردام
مالویچ یکی از برجسته ترین نظریه پردازان هنر انتزاعی، که سوپره ماتیسم* را ابداع کرد. مالویچ ساده ترین شکل هندسی مربع را بر می گزیند زیرا این شکل صریح ترین بیان آدمی  وعصاره ی تسلط او بر زمین است.
*سوپره ماتیسم: والاگرایی، نظام ترکیب بندی انتزاعی ناب

برخی نقاشی های زاها حدید در قرن اخیر، که الهام گرفته از سوپرماتیسم مالوویچ نیز می باشد.

گالری گمورزینسکا اثر زاها حدید، برگرفته از سوپرماتیسم مالویچ
گالری گمورزینسکا برای اولین بار با برپایی نمایشگاهی به بررسی رابطه میان آثار زاها حدید معمار بغدادی الاصل و هنرمندان سبک سوپرماتیسم روسیه میپردازد . فرم های طراحی های دست آزاد این معمار قرابت بسیاری به آثار آوانگارد دوران اولیه انقلاب روسیه دارد . آثاری که نود سال پیش در اوج احساسات انقلابی روسیه طراحی شد ولی به وسیله سیستم دولتی غیر انقلابی تلقی گشت وبه مدت پنجاه سال هیچکس در جهان این آثار را ندید .
این نمایشگاه در صدد بررسی رابطه و تاثیر گذاری آثارهنرمندان روس دهه های اول قرن بیستم بر زاها حدید است. به نظر میرسد این تاثیر پذیری از پروژه پایان نامه زاها حدید در سالهای 1976-1977 با الهام از نگاه ساختارشکنانه مالویچ در طراحی هتل لندن آغاز گشته است . بر اساس این علاقه مندی در سال 1993 از زاها حدید درخواست شد تا غرفه آوانگارد های روس را در گوگنهایم نیویورک طراحی کند.
زاها حدید توانست از درون فضای استعاره ای، ضد گرانشی و معلق نقاشی های مالویچ و موهولی و مجسمه های نائوم گابو با تکیه بر اصول معماری زبان منحصر به فرد خود را استخراج کند. او ترجمه نقاشی ها و مجسمه های دهه ی اول قرن بیستم به آثاری متعلق به قرن بیست یکم را با مهارت و هنرمندی خاص به نمایش میگذارد. استفاده از خطوط پر تحرک و پویا و توجه به تعلیق احجام برگرفته از آثار سوپر ماتیست های روس در تمامی آثار وی عجین گشته است.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است ، شما اولین نفر باشید

نظرات خود را در زیر بنویسید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی