نقد اثر: طرح موکب آقای محمد صادقی
با پایان هر مسابقه ای، فرصت های حاشیه ای فراوانی برای فهم و ادراک بهتر وجود داشته که یکی از آن ها نقد کارهاست. به همین منظور ما به عنوان یک رسانه، بستر نقد را فراهم آورده و از شما خوانندگان عزیز و صاحب نظر خواهشمندیم که در بخش نظرات این پست، با تحلیل های خود، فرصتی را برای تعالی طراح پدید آورید. در ادامه تصاویر و کانسپت طرح را از زبان خود طراح می خوانیم:
معرفی کانسپت :
از آنجائیکه زائر کربلا ، با اشتیاق و شور مذهبی خود گام در این مسیر می گذارد و تمام آرزوی او رسیدن به مولایش می باشد و از سوی دیگر تن او در این طریق باید بیاساید در حالی که جانش فقط رفتن می خواهد و رسیدن به معشوقش، بنابر این کانسپت این پروژه تحت عبارت زیر بیان شده است:
کانسپت : کشمکش تن ( که می خواهد بیاساید و میل به ماندن دارد و روح و جان ( که میل به رفتن دارد ) و خیمه گاه
در این کارزار، روح و جان زائر عاشق پیروز شده و موکب برای او یک منزل گاه برای لختی آسودن می باشد.
آنچه غلبه دارد " رفتن" است نه " ماندن "
بنابر این " طریق الحسین " عنصر خطی کانسپت است که به خیمه گاه امام حسین علیه السلام متصل می شود.
همچنین با توجه به اینکه موکب منسوب به ایرانیان است از برخی اصول و الگوهای آشنای معماری ایرانی اسلامی نظیر تناسبات طلائی ایرانی – محور بندی و کرت بندی باغ های ایرانی – رواق –ایوان– ورودی و... استفاده شده است .
از آنجاییکه بعد تنظیم شرایط محیطی در این پروژه حائز اهمیت بسیار است بنابراین در موکب باغ هایی که بتواند یک خرد اقلیم ( میکرو کلیما ) ایجاد کند در نظر گرفته شده است، جهت صرفه جویی در مصرف آب، پساب حاصل از مصارف زائرین برای آبیاری استفاده خواهد شد .
در اینجا از یک سری المانها به شکل علم و خیمه گاه استفاده شده است.
در خصوص زونینگ عملکرد ها و فعالیت های مجموعه ، زون آرام اختصاص به اقامت زائرین داشته و زون شلوغ مربوط به بخش همایش ، آشپزخانه و غذاخوری و بطور کلی بخش های خدماتی و رفاهی مجموعه می باشد .
ورودی موکب با الهام از المان تخت جمشید و خیمه گاه امام حسین علیه السلام و سقف نمازخانه با الهام از علم گردان به عنوان یک نماد عزاداری طراحی گردیده است.
نظر شما کاربران گرامی در مورد این طرح چیست ؟