نشانه جدید ما
مدتها بود که داشتیم روی طراحی و ایجاد لوگوی جدید معماری ما کار می کردیم، تا امروز که بالاخره این لوگوی جدید رو به شما معرفی می کنیم.
در این پست میخواهیم با هم ببینیم یک لوگوی خوب باید چه ویژگی های بارزی داشته باشد...
لوگو و یا نشانه یک مبحث خیلی مهم و کاربردی در رشته گرافیک است. نشانه دریچه ایست که هویت یک مجموعه را از درون خودش نمایش می دهد. طرح نشانه باید خاص و دارای معنا و مفهوم سمبولیک و بیانگر ارزش های شرکت باشد. امروزه با رشد روز افزون ارتباطات در فضاهای مجازی، کاربرد نشانه بیش از پیش شده و کمتر شرکت، انجمن و مجموعه ای هست که نشانه نداشته باشد.
نشانه خوب برای آنکه بتواند درست به وظیفه خود عمل کند باید به طور کلی دارای ویژگی های زیر باشد:
سنخیت: باید ارتباطی میان نشانه و هویت و نوع کسب کار وجود داشته باشد. اما باید توجه کرد که طرح بیش از حد آشکار و قابل فهم نباشد تا بیننده در نگاه اول آن را تشخیص ندهد. مثلا استفاده از طرح دندان برای طراحی لوگوی یک دندانپزشک خیلی مناسب نیست!
معنی: موضوع هدف میتواند به طور مستقیم اشاره به ارزشهای شرکت مربوط بکند و در مقابل آن میتواند ارزش ها را بیان نکند، و مشتری ممکن است به دنبال سمبل و
نشانه ای بی معنی باشد! اگرچه این موضوع کمی غیر معمول است، اما امکان
وقوع آن وجود دارد. به راحتی می توان تعداد زیادی از این گونه نشانه ها که بسیار هم شناخته شده هستند را مثال زد.
پایداری: باید قدرت پایداری در طی زمان و تحمل مدهای مختلف را داشته باشد. به عبارتی ساده بودن نشانه خیلی به مصون ماندنش از این تحولات، کمک خواهد کرد. یک طرح ساده، بهتر و آسان تر در ذهن بیننده باقی می ماند. (مانند نشانه شرکت نایک)
انعطاف پذیری: نشانه نباید محدودیت ایجاد کند! نشانه باید پتانسیل کاربردی در بسیاری از زمینه های مختلف را داشته باشد:
-قابلیت ارائه به صورت سیاه سفید (یا watermark) و همینطور به صورت تمام رنگی
-قابلیت استفاده در فضاهای مجازی و همینطور مناسب برای چاپ و سربرگ و غیره
-قابل استفاده در ابعاد و مقیاس های مختلف. از تیتر یک پوستر گرفته تا یک نشانه کوچک کنار عکس
-حافظ حقوق مالکیت خود از نظر قانونی (علامت تجاری)