معماری ما

تجربه را تجربه کردن خطا ست. رسانه و نشریه الکترونیکی معماری ما
معماری ما

تجربه را تجربه کردن خطاست
وبسایت اصلی رسانه "معماری ما"
رسانه ای برای انتقال تجارب دنیای آموزش معماری تا زندگی معماری
با تجربه ی دانش آموختگان دانشگاه های معماری تهران، شهید بهشتی، هنر و ...
مجله و نشریه معماری ما

همراهی با خبرنامه‌ی معماری ما
آخرین نظرات

نرم افزارهای مربوط به ما

فردین طهماسبی | يكشنبه, ۲۵ مرداد ۱۳۹۴، ۰۸:۰۲ ب.ظ

این مساله که نرم افزارهای معماری با این گستردگی و این شیوه استفاده در ایران، چقدر بهینه است و چقدر باید اصلاح شوند، از جمله مسائلیست که درصورت اصلاح میتونه بازدهی روند کاری آتلیه های معماری (حتی آتلیه های حرفه ای رو) ارتقا بده. در این پست قصد داریم یک نگاه کوتاه به شیوه استفاده نرم افزارها در دنیا داشته باشیم. پیش از این هم در همین وبلاگ پستی در ارتباط با کارآیی انواع نرم افزارها منتشر شده بود که اینجا قصد ورود به این حوزه رو نداریم.



این که برای تهیه نقشه، کانسپت و ارائه یک پروژه از چه نرم افزاری استفاده بکنیم بستگی به پارامترهای زیادی داره. اتفاقی که در ایران بیشتر رخ میده اینه که در اغلب آتلیه ها از نرم افزار 3Ds MAX برای سه بعدی سازی کارشون استفاده میکنن و کلیه نقشه ها در اتوکد به دست میاد. حتی اگر اطلاع خاصی از آتلیه های مختلف ندارید کافیه یک نگاهی به صفحه نیازمندیهای روزنامه داشته باشید. تقریبا هیچ آتلیه ای نیست که آگهی بده و در اون آگهی تسلط به مکس یا کد از شرایط اصلیش نباشه!

حالا این رویکرد چه اشکالاتی میتونه پدید بیاره؟

 اولا که ایران از نرم افزارهای معماری دنیا بسیار عقبه. اگر تو دنیای اینترنت نگاه بندازید و به زبان انگلیسی سرچ کنید، تعداد زیادی نرم افزار هستند که حتی در ایران مرور هم نشدند. این یعنی که اکثر استودیوهای متداول ما، نرم افزارهای کد و مکس رو بعنوان مکملهای خوبی شناسایی کردند و مشغول استفاده از اونهان. درحالیکه کسانی که مکس کار کرده باشند میدونن استفاده از این نرم افزار صرفا شبیه سازی پوسته ی هر شئ هست و جز ظاهر چیز دیگری در اختیارمون نمیذاره. ضمن اینکه همنشینی مناسب این نرم افزار با وی ری میتونه امتیاز بزرگی براش محسوب بشه. 

اما چیزی که در معماری امروز اغلب کشورهای دنیا مطرحه، به نوعی ساخت صفر تا صد یک ساختمون در رایانه، پیش از اجراست. که خب نرم افزاری مثل مکس و کد بهیچ وجه چنین قابلیتی در اختیار ما نمیذارن. نرم افزاری که در ایران بیشتر از بقیه شناخته شده، رویت هست که اون هم هنوز جایگاه خودش رو پیدا نکرده و بیشتر افراد بعنوان نرم افزاری ازش یاد میکنند که پلان رو به نما و مقطع تبدیل میکنه! درحالیکه افرادی که بصورت حرفه ای کار کرده باشند میدونن قابلیتهای رویت برای کاهش خطا و سرعت بخشیدن به ساخت خیلی بیشتر از این حرفاس.

با این وجود لیست نرم افزارهایی که بیشترین کاربرد رو در آتلیه های معماری دنیا دارند تو نمودار پایین میتونین ملاحظه کنین.



در مورد نرم افزارهایی که رویکرد بی آی ام دارن و سرآمد اونها رویته، میشه گفت که در آینده با توجه به وضعیت بحرانی انرژی در ایران و نیاز روز افزون به آنالیزهای انرژی ساختمان و مدیریت انرژی ساخت ساختمان، نرم افزارهای بی آی ام معماری جای مناسب خودشون رو پیدا خواهند کرد. بعلاوه اینکه با توجه به قابلیتهای مدلسازی رویت، درطول یک پروژه احتیاج چندانی به مکس احساس نمیشه و نرم افزارهایی هم هستند که با صرف زمان کمتر میتونند پرزانته های قدرتمندی رو ارائه بدن. با این اوصاف میشه گفت که در آینده، در صفحه نیازمندی روزنامه ها اسم مکس کمتر دیده خواهد شد!

همینطور یک نمودار اینفوگرافیک هم چند خط پایینتر میبینید که بر اساس نوع نیاز و گستره کاری شما نرم افزارهای مناسبتون رو ارائه میده. با دیدن این لیست تازه متوجه جایگاه نرم افزارهای معماری در ایران میشیم که چقدر کم از این گستره ی وسیع بهره گرفتیم. ضمن اینکه بخاطر شرایط خاص رعایت حقوق مولفین در کشور ما و همینطور عدم عرضه مستقیم خیلی از نرم افزارها، اغلبشون رو میتونین از اینترنت تهیه کنید و مشکل خاصی هم پیش نمیاد!


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است ، شما اولین نفر باشید

نظرات خود را در زیر بنویسید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی