معماری ما

تجربه را تجربه کردن خطا ست. رسانه و نشریه الکترونیکی معماری ما
معماری ما

تجربه را تجربه کردن خطاست
وبسایت اصلی رسانه "معماری ما"
رسانه ای برای انتقال تجارب دنیای آموزش معماری تا زندگی معماری
با تجربه ی دانش آموختگان دانشگاه های معماری تهران، شهید بهشتی، هنر و ...
مجله و نشریه معماری ما

همراهی با خبرنامه‌ی معماری ما
آخرین نظرات

میراث آنتونی (کلیسای ساگرادا فامیلیای بارسلونا(اسپانیا))

محمدعلی هنردوست | شنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۰۰ ق.ظ

           میراث آنتونی گائودی در ورودی کلیسای ساگرادا فامیلیای بارسلونا(اسپانیا)

نظرات (۷)

  • محمّدعلی هنردوست
  • معمار در هرلحظه و در هر خطی که ترسیم کرده به حقیقت؛ فکر کرده و تنها نقطه ای رو به نقطه ای دیگه وصل نکرده
    انتونی گائودی نمونه ی بی همتای معمار اکسپرسیونیسم فرمالیستی قرن ١٩ 

    آسمون سفید بود یا تو عکس سفید افتاده به خاطر نور سنجی دوربین ؟

    برام سخته بفهمم موقع عکس کاملا وسط بودی یا نه


    چون کیفیت عکس خوبه  هر کدوم از اون پیکره ها جون میده برا تمرین طراحی پیکره


    کاش اون دو تا مجسمه ی پایین  کامل توی قاب بودن یا اصلا نبودن چون اندازشون از بقیه بزرگ تره یکم مهم می شن اما باتوجه به نوع تزیینات تو نگاه اول معلوم نمیشه


    من اگه بودم یه قاب بدون آسمون می بستم که حس سنگینی بده البته اون جوری کاراکتر معماری اثر تا حدودی از بین می رفت و عکس تبدیل می شد به یه برداشت شخصی از کار گائودی


    اما این جوری بیش تر معماری معرفی شده

    از اسم " میراث آنتونی " پیداست می گی این چیز با ارزشی که گائودی از خودش به جا گذاشته رو استفاده کنیم ازش

    خب می شه یه توضیح راجع به سبکی که فقط اسمشو بردی بدی تا ما هم بدونیم

    مگه اکسپرسیونیسم فرمالیستی یه گرایش خرد ستیز نیست تو معماری؟ می شه بگی موقع کشیدن خط ها دقیقا به چی فکر می کرده ؟

    به نقش های روی پنجره ها نگاه کن چیزی که من دیدم این بود که هیچ دوتایی مثل هم نیست  این از چه فکری سرچشمه میگیره ؟ اراده ی معمار ه که "هر خطی رو هرجور دلم می خواد وصل می کنم از هندسه ی خاصی پیروی نمی کنم" جز اینه؟ روشنم کن

    گیرم به خاطر اینه که ما هر اثری رو مه دیدیم همین جوری الکی به به و چه چه را نندازیم این کار رو مردم عادی هم انجام میدن این تصویر رو به هرکسی نشون بدی اُه اُه عجب کاری کرده

    ای بسا اسم معمارای بزرگ به به و چه چه مارو بیاره حتی اگه از اون اثر خوشمون نیاد یانفهمیده باشیمش

    ما باید بشناسیم اثر و سبکو هنرمندو و بعد به دید و قضاوت  شخصی برسیم اونوقت اگه خوب بود ازش تعریف می کنیم و لذت می بریم و اون لذتی که از شناخت میاد  خیلی با ارزش تر از  از لذتیه که الن میبریم ( یا تظاهر می کنیم می بریم؟)

  • محمّدعلی هنردوست
  • درسته ،مال گرایش خرد ستیزه ولی نظر منو بخوای کل جنبش آرت نوو ی جورایی اکسپرسیونیسمه(البته نظر منه)
    در کل معماری اکپرسیونیسم یک معماری بشدت بیانگراست و میخواد بوضوح مقصودشو بیان کنه نه که بخواد مارو بپیچونه....
    حالا این گرایش اکپرسیونیسم فرمالیستی ی جورایی چند برابر خود اکپرسیونیسم بیانگراست چون تمام مقاصد بشکل فرم در میان و دیگه واقعا ...(ی جور زیاده روی در فرم گرایی)
    خب آنتونی گائودی که خودش رو در طبیعت پیدا میکنه و معتقده هیچ دایره ای واقعا دایره نیست (هیچ خط صافی وجود نداره و غیره...) و همه چیز حالت و فرم طبیعی باید داشته باشه. و خلاصه پیوند قوی ای با طبیعت داره و از اونجایی که شخصا معتقده که فرمهای گوتیک بسیار به طبیغت توجه دارند،کارهای اون در فرم (وفقط در فرم) شبیه کارهای گوتیک میمونه.
    و این گرایشاته که اونو یک فرمالیست میکنه....
    در طراحیش داستانهایی که دوست داره و اشکالی که دوس داره و و و ...به سادگی به فرم تبدیل میشن و روی نمای بنا قرار میگیرن....اما ویژگی خاصی که گائودی در آثارش داره اون جنبه مرموزانشه...که در حقیقت همون پیچیدگی ساده ای که طبیعت داره رو به نحوی در فرمهاش ایجاد کرده مثل نرده های یکی از بناهاش که در نگاه اول هیچی جز آت و آشغال نیست ولی باکمی توجه اشکالی رو مثل صورت انسان و گل و پرنده و ....میون اونا میابیم.

    دوستان میشه یک مقدار شفاف تر صحبت بکنید . من کلا از این تصویر و این واژه هایی که به کار می برید زیاد سر در نمیارم . مطمئنن از کمبود مطالعاتممه ولی در کل خیلی دوست دارم بدونم چرا گائودی چنین کار هایی رو انجام میده !
    طراحی مجسمه ای که تبدیل به یک بنا شده ؟ یا معماری ای که تزیین شده ؟ یا ...

    مرسی نکات خوبی بود

    پاراگراف دوم از همش بهتر بود به غیر از اون جا که میگی گرایشات چون لغت گرایش فارسیه و با ات که نشانه ی جمع عربیه  جمع بسته نشه هم این که این جمله باید قبل پاراگراف اول میومد چون توجه به فرم های طبیعی کسی رو فرمالیست نمی کنه اصالت به فرم دادن فرمالیست می کنه یه نفر رو و اصلن این جمله باید بعد پاراگراف اول بیاد

    توی منیه ریسم هم این هست ( حداقل اون خوانشی که از منیه ریسم به ما گفتن) که  "میخواد بوضوح مقصودشو بیان کنه نه که بخواد مارو بپیچونه" و بیانگرا بودن یا اکسپرسیونیست بودن باید ویژگی اصلی دیگه ای داشته باشه که من فکر می کنم  بیان کردن احساسات درونی هنرمند باشه و این که آرنوو یه جنبش کلن اکسپرسیونیستی باشه نیاز به توضیح بیشتر داره...

    بجثی که به بهانه عکس به وجود اومد بد نبود این که یه بنا رو بذاریم وسط همه راجع بهش صحبت کنیم فک کنم خیلی خوب باشه ولی به شرط این که همه صحبت کنن و مشارکت نه این که پای بیشتر مطلبها من و تو و علیرضا تو سر کله هم بزنیم این جوری به هیچ دردی نمی خوره


    میشه بعد از هر نظری که میدید فارسیش رو هم بنویسید ؟ ممنون میشم
  • محمّدعلی هنردوست
  • اتفاقا به نظرم خوبه اینجور بحثها حتی با همین تعداد کمش....
    تاحدی سر نظرت دررابطه با اکپرسیونیسم موافقم وباید بگم راس میگی و اینطوری بهتره...بیان احساسات درونی
    ودراین صورت خب نمیشه گفت کل جنبش اکسپرسیونیسمه ولی نمیدونم چیه که تو ذهنم انقدر این جنبش آرت نوو رو خاص کرده ولی یه ویژگی و حتی یک سبک خاص احساس میکنم کل جنبش رو دربرمیگیره...

    نظرات خود را در زیر بنویسید

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی