معماری ما

تجربه را تجربه کردن خطا ست. رسانه و نشریه الکترونیکی معماری ما
معماری ما

تجربه را تجربه کردن خطاست
وبسایت اصلی رسانه "معماری ما"
رسانه ای برای انتقال تجارب دنیای آموزش معماری تا زندگی معماری
با تجربه ی دانش آموختگان دانشگاه های معماری تهران، شهید بهشتی، هنر و ...
مجله و نشریه معماری ما

همراهی با خبرنامه‌ی معماری ما
آخرین نظرات

مفاهیم معماری داخلی صنعتی (IID)

محمدعلی هنردوست | دوشنبه, ۲۲ خرداد ۱۳۹۶، ۰۴:۲۲ ب.ظ


معماری داخلی، پس از تحول های گوناگون در طول تاریخ، امروز به نتایج جالبی حول منطق طراحی رسیده است. یکی از شیوه های قابل قبول دهه ی اخیر، تشابه سازی فضا به فضای صنعتی بوده که تمام عناصر با ویژگی های خاصی به نمایش در می آیند.

در این پست به اختصار به ویژگی های اساسی معماری داخلی صنعتی یا Industrial Interior Design) IID) می پردازیم...

مدت تالیف پست: 90 دقیقه / مدت خواندن پست: 10 دقیقه

 

معماری داخلی، پس از تحول های گوناگون در طول تاریخ، امروز به نتایج جالبی حول منطق طراحی رسیده است. یکی از شیوه های قابل قبول دهه ی اخیر، تشابه سازی فضا به فضای صنعتی بوده که تمام عناصر با ویژگی های خاصی به نمایش در می آیند. این ویژگی ها را در زیر معرفی می کنیم:

 

1-     هر چه هست همان هست: این اصلی ترین قانون طراحی داخلی صنعتی است. هر عنصری دارای عملکردی است که در منطق طراحی صنعتی، عملکرد اولین حرف را حین طراحی می زند. به عنوان مثال یک درب باز کن نوشابه، شیوه طراحی اش از خوش دست بودن و کارا بودنش نشات گرفته، بنابراین یک سری استیل با فرمی کارا و یک دسته به طول و فرمی کارا، درب باز کن را تعریف می کنند.

به همین تناسب، در معماری فضای داخلی عناصر دارای عملکرد به خصوص خود هستند. سیم های برق، لوله های آب، فن کوئل و کانال های تهویه و ...، همان شکل که هستند زیبا انگاشته می شوند و در چیدمان فضا با صلابت خاصی و به عنوان یک عنصر تماما کامل و زیبا قرار می گیرند.

تقریبا می توان گفت این ویژگی طراحی داخلی صنعتی احاطه ی کاملی بروی کلیت منطق طراحی دارد. با همین استدلال هیچ گاه در این نوع طراحی عناصری همچون سقف کاذب بی معنی خواهند بود. زیرا چیزی برای پنهان کردن وجود ندارد. یا به عبارتی همه چیز به صورت اکسپوز (بی پرده) در فضا قرار می گیرد. 1

 
(Craft Industry by Ho Long)

                                                         (impressiveinteriordesign.com)


2-     مصالح پر بافت: بافت مصالح از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین اکثرا مصالحی (متریال) انتخاب می شود که دارای بافت و حس لامسه ای و بینایی قوی تری باشند. به عنوان مثال بتن، چوب (طبیعی و نه مصنوعات حاصل از آن)، آجر، سنگ (لاشه) از جمله مصالحی هستند که این ویژگی را دارا هستند.

 

3-     تضاد شفافیت و صلب بودن: مصالحی که ذکر شد، مصالحی هستند که به مراتب دارای صلب بودن و حس سنگینی هستند. این حس سنگینی یا ماسونری2 در کنار جداره های شیشه ای و شفاف تضاد زیبایی ایجاد می کنند که این شیوه طراحی از آن بهره می جوید.

 

(Intermediae Matadero Madrid - Arturo Franco)


4-     رنگ سیاه: رنگ سیاه دارای کاربرد گسترده ای در این شیوه طراحی است. خیلی از عناصر برای آنکه بخشی از زمینه شوند سیاه می شوند. گاه سقف و جزییاتش و گاه پایه های مبلمان. می توان گفت تنها رنگی که غالبا در این گونه آثار مشترک است رنگ سیاه مات و یا براق است. یکی از کاربرد های فراوان این رنگ در رنگ آمیزی قاب ها و فریم های پنجره ها و قفسه هاست.

 

(Intermediae Matadero Madrid - Arturo Franco)


5-     خیلی خنثی یا خیلی شاد: در بررسی نمونه های طراحی داخلی صنعتی IID 3 ، به طیف گسترده ای از آثار گوناگون بر می خوریم. که یکی دلایل آن بکارگیری دو دیدگاه متفاوت در این شیوه است.

الف. خیلی خنثی: در این شیوه، علاوه بر مصالح پربافت که غالبا رنگ های خنثی ای دارند، از رنگ های سفید، خاکستری گرم و سیاه استفاده می شود. در نتیجه ی این انتخاب رنگ، فضا به شدت سنگین و خنثی جلوه می کند.

ب. خیلی شاد: در برخی نمونه های دیگر، رنگ های اصلی (که یادآور رنگ های معماری های-تک نیز هست) در کنار محیط غالبا خنثی قرار می گیرد و فضا را به طرز زیبایی تحت تاثیر قرار می دهد. (نمونه: تئاتر رویال کورت لندن)


6-     ترکیب به مانند گرافیک: در برخی نمونه ها، تصاویر حاصل از معماری داخلی، فراتر از معماری و مانند یک اثر گرافیکی قابل قبول است. در این گونه ها، عناصر گرافیکی، رنگ ها، نوشته ها و یا حتی لوگوتایپ ها طوری کنار یکدیگر قرار می گیرند که گویا عناصر تشکیل دهنده یک پوستر هستند.  یکی از پرکاربرد ترین آنها پررنگ کردن نشانه های فضا هاست. به عنوان مثال نشانه خروج اضطراری فراتر از یک تابلوی کوچک و به صورت یک پوستر دیواری گرافیکی جلوه می نماید. و در ترکیب با دیگر عناصر فضا، طراوت و تازگی به زمینه معماری داخلی می دهد.


                                                        (Donmar-Dryden-Street-by-Haworth-Tompkins)


7-     جایگاه ارزشمند نور:  به دلیل کاربرد و بهره گیری از عناصر پربافت، نور کمک به سزایی برای نمایش این بافت ها و عناصر می کند. در کلیه ی طراحی های داخلی صنعتی، نور پردازی و به عبارت دقیق تر طراحی نور از جایگاه ارزشمندی برخوردار است چرا که تلفیق ویژگی های ذکر شده در کنار یک نورپردازی فکر شده می تواند جلوه ی دوچندان داشته باشد.



 

                                                                    (Felipe Oliveira Baptista Exhibition)


لینک های مرتبط:

Definition of Industrial Interior Design

Industrial Interior Design - Renders


1-     در مرمت ابنیه، گاه از شیوه ی طراحی داخلی صنعتی بهره گرفته می شود. که طبق همین ویژگی، مصالح ساختمان به همان شکل که هستند باقی می مانند. و نازک کاری ها ترمیم نمی شوند و یا حتی گاها گچ ها را می ریزند تا دیوار آجری جلوه بنماید.

2-   Masonary

3-  Industrial Interior Design

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است ، شما اولین نفر باشید

نظرات خود را در زیر بنویسید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی