معماری ما

تجربه را تجربه کردن خطا ست. رسانه و نشریه الکترونیکی معماری ما
معماری ما

تجربه را تجربه کردن خطاست
وبسایت اصلی رسانه "معماری ما"
رسانه ای برای انتقال تجارب دنیای آموزش معماری تا زندگی معماری
با تجربه ی دانش آموختگان دانشگاه های معماری تهران، شهید بهشتی، هنر و ...
مجله و نشریه معماری ما

همراهی با خبرنامه‌ی معماری ما
آخرین نظرات

طرح یک ایده قفلی! (پل هنر پاریس)

محمدعلی هنردوست | دوشنبه, ۱۴ دی ۱۳۹۴، ۰۴:۱۶ ب.ظ


پل هنر مسیری است که به «برج ایفل» ختم می‌شود و یکی مهم‌ترین کانون‌های گردشگری پاریس است  و سالانه زوج‌های جوان زیادی از سراسر جهان به این مکان می‌آیند و قفلی را به نماد عشق‌شان به آن آویزان می‌کنند.

اما فارغ از این موضوع ، بیاییم با نگاهی معمارانه به این موضوع بنگریم....ما در این پل شاهد معماری ای هستیم که توسط مردم رخ میدهد و نه توسط معماری خاص!

معماری ای که اینگونه توسط مردم انجام شود از جهات بسیاری برتری دارد نسبت به معماری ای که توسط یک معمار خاص انجام شود. والبته با عمیق شدن به این موضوع میتوان به معایب آن هم پی برد!

فرض کنید ما بیاییم و مدولهایی رو در نظر بگیریم و از مردم بخواهیم تا توسط آن مدولها خانه خود و یا فضاهای مختلف خود را بسازند! این مدول هم میتواند از جنسی طراحی شده و پیش بینی شده باشد و هم اینکه مانند این مدول معرفی شده (قفل) براحتی در دسترس باشد.

خب ایجاد فضاهایی عمومی و شهری و نظرگاهی به مراتب برای طرح اینگونه ایده ها مناسب تر است بدلیل آنکه چه بهتر ازآنکه سازنده فضاهای مردم خود مردم باشند. گاه معمار و یا شهرساز پیش بینی هایی را از روی تجربه (کم!)و دانسته های(زیاد!) خود انجام میدهد ولی قطعا تجربه ای که همه مردم  از آن برخوردارند از تجربه یک معمار خاص بیشتر است. 

ولی مشکل کجاست؟

مشکل وقتی خودشو بیشتر نشون میده که کار پیش بره و به نقطه ای برسیم که شاید اون معمار خاص باتوجه به دانسته هاش میتونست پیش بینی کنه ولی مردم خیر! وقتی که پل هنر پاریس روزبروز سنگین تر بشه و مشکلات سازه ای و بارگزاری پیدا کنه!

به هرحال این ایده ، ایده نویی برای معماری نیست ولی طرح و اجرایی کردن اون میتونه با خلاقیت و ایده های نو همراه باشه.



نظرات (۳)

  • فردین طهماسبی
  • آقا یه سوال
    این قفلها رو که میزنن یعنی هیچوقت بازش نمیکنن؟!
    خب پل کم میاد که!
  • محمد فرید مصلح
  • اتفاقا چند ماه پیش در اخبار در گزارشی نشان داد که به علت سنگین شدن، شهرداری تعدادی از اون ها رو باز کرده...
  • پریسا نجفی
  • معماری توسط مردم نه معماری خاص حرف زیبایی ست و چیزی که مهم به نظرم اول فرهنگ سازی هست و موضوعی که مطرح ه اینه که این کار غیر قابل پیش بینی صورت بگیره یا کاملا با هدف باشه و اصلا اعلام بشه و حالت بعدی اینه که خود معمار پتانسیل شو ایجاد کنه و این هدف فقط در ذهن ش باشه و واقعا ایجاد بشه. فکر میکنم در آخر همون معمار خاص باید بتونه این معماری جمعی و شکل بده...

    نظرات خود را در زیر بنویسید

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی