معماری ما

تجربه را تجربه کردن خطا ست. رسانه و نشریه الکترونیکی معماری ما
معماری ما

تجربه را تجربه کردن خطاست
وبسایت اصلی رسانه "معماری ما"
رسانه ای برای انتقال تجارب دنیای آموزش معماری تا زندگی معماری
با تجربه ی دانش آموختگان دانشگاه های معماری تهران، شهید بهشتی، هنر و ...
مجله و نشریه معماری ما

همراهی با خبرنامه‌ی معماری ما
آخرین نظرات

بنگریم پیمانه را - قسمت سوم

فردین طهماسبی | سه شنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۵، ۰۱:۵۱ ب.ظ


در پستهای قبلی تحت عنوان بنگریم پیمانه را (قسمت اول و دوم) به بررسی اجمالی و توصیفی معماری و فضاسازی در بازیهای رایانه ای اشاره کردیم. با ذکر این نکته که نگارنده خود کمتر زمانی را صرف انجام چنین بازیهای مینماید و تمام تصاویر و فضاهای بررسی شده از منابعی غیر از تجربه شخصی برداشت شده اند. این پست به عنوان آخرین پست از این مجموعه قصد دارد تصاویری چند از فضاسازی در بازیهای رایانه ای با سبکی متفاوت را به نمایش گذارد.


همه چیز در یک نگاه خوانده میشود. این گونه بازیها به دلیل سرعت بالای جریانشان باید اطلاعات مورد نیاز را در کوتاهترین زمان به کاربر منتقل کنند. دکمه های جانبی نیز باید به سهولت در دسترس باشند. وضعیت گرافیکی بازیهای اتومبیل رانی (مانند سایر ژانرها) بسته به مورد متفاوت است. در این تصویر اوضاع گرافیکی در وضعیت مطلوبی است. جزییات مورد توجه نظیر خودرو، تابش خورشید، عناصر اطلاع رسانی و... به خوبی پرداخت شده اند. تصاویر پس زمینه و تصاویر میان زمینه با پرداخت و کیفیت کمتری قرارگیری شده اند تا سرعت بازی را کاهش ندهند. ضمن اینکه جزییات بالا یا پایین این تصاویر در سرعت بالا، کمتر به چشم می آیند اما جزییات خودرو و تابش نور حتی در سرعت نیز چشم گیرند. رنگها چنانچه در واقعیت انتظار میرود متنوع هستند. سیاهی جاده، سبزی مناظر اطراف و تابش نور خورشید در آسمان آبی بر روی جزییات پرداخت شده ی فضای بازی.

کاربر در چنین بازیهایی غالبا فرصت گشت و گذار در میانه ی مسیر را ندارد. باید برود تا به هدف مشخص شده در بازی برسد. همین امر او را از توجه به گوشه و کنار فضا باز میدارد و باعث میشود طراحان بازی دقت کمتری صرف ساخت جزییات گوشه و کنار کنند. استفاده از رنگهای تیره و هیجانی خصوصا در نقاط حساس بازی به تهییج کاربر کمک میکند. راهنماهایی که برای مسیریابی یا هدایت کاربر قرار داده شده اند نیز با ابعاد بزرگ و چشمگیر خود انتقال مفهوم در کوتاهترین زمان را دنبال میکنند. 

تصویر زیر که متعلق به بازی پرطرفدار Need for Speed است از جمله بازیهایی است که تمام عناصر را با جزییات درخور ارائه میکند. توجه به پس زمینه و عناصر گذرا در طول بازی ضمن مخیر ساختن کاربر جهت صرف وقت در فضای بازی به نحو دلخواه، امکان لذت بردن از جزییات را برای وی فراهم میکند. 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است ، شما اولین نفر باشید

نظرات خود را در زیر بنویسید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی