معماری ما

تجربه را تجربه کردن خطا ست. رسانه و نشریه الکترونیکی معماری ما
معماری ما

تجربه را تجربه کردن خطاست
وبسایت اصلی رسانه "معماری ما"
رسانه ای برای انتقال تجارب دنیای آموزش معماری تا زندگی معماری
با تجربه ی دانش آموختگان دانشگاه های معماری تهران، شهید بهشتی، هنر و ...
مجله و نشریه معماری ما

همراهی با خبرنامه‌ی معماری ما
آخرین نظرات

آینده یا گذشته ما ( طراحی قاهره ، فاستر و همکاران )

علیرضا هوشمندی | جمعه, ۱ آبان ۱۳۹۴، ۰۲:۱۰ ب.ظ


گروه طراحی فاستر و همکاران ، طی پروژه ای عظیم محدوده ای مثلث شکل از شهر قاهره که با جبهه ای از رود نیل در ارتباط است را طراحی کرده اند . آنچه این گروه در نظر داشته اند آن است که بتواند سطح اجتماعی و اقتصادی محدوده ی مورد نظر را افزایش دهند به گونه ای که ریشه های فرهنگی و هویتی شهر قاهره را مد نظر گرفته باشند . 

اما سوال اصلی اینجاست که برای ایجاد یک شکوفایی عظیم ، در بافتی بسیار متمدن و قدیمی مانند این ناحیه از شهر قاهره چه عواملی را باید مد نظر گرفت ؟ چگونه باید طراحی کنیم تا بتوانیم در عین حفظ اصول تمدن و فرهنگ یک ناحیه ، آن را متحول کنیم ؟ و آیا چنین موضوعی در این پروژه رخ داده است ؟



مهم ترین موضوعی که گروه فاستر سعی داشته اند مد نظر خود قرار دهند آن است که بتوانند با ایجاد یک هسته ی اقتصادی که از مراکز تجاری و اداری تشکیل شده است ، جبهه ای از رود نیل را با آنچه هم اکنون در جوامع غربی و امریکایی وجود دارد تطابق دهند و آن را شکوفا سازند . در این حین موضوع دیگر مد نظر قرار دادن فرهنگ و رفتار هایی است که در این منطقه از قاهره در جریان است . 

آیا تنها با قرار دادن پرسوناژ هایی از جنس فرهنگ ، یا تصاویری آشنا از جنس تمدن و زندگی گذشته میتواند جلوه گر یک طراحی ایده آل برای محدوده ای باشد که از نظر زندگی بسیار با شهر هایی مانند نیویورک یا لندن متفاوت است ؟ 

باید بررسی بیشتری انجام داد تا فهمید چگونه این تیم توانسته اند تمامی این پارامتر ها را در نظر بگیرند و بهترین معماری را خلق کنند . 


foster-and-partners-maspero-triangle-district-masterplan-design-competition-designboom-03
model of the masterplan

foster-and-partners-maspero-triangle-district-masterplan-design-competition-designboom-02
the vast scheme will be a combination of public initiative and private investment


نظرات (۲)

  • فردین طهماسبی
  • سلام
    خسته نباشید. دقت نظری خوبی داشت این پست.
    بنظرم فتح باب خوبی بود. یعنی برای عنوان کردن سرفصل یک دغدغه بنظرم شروع خوبی بود اما بعنوان خواننده بیشتر لذت میبردم اگر یه مقدار بیشتر پی این دغدغه گرفته میشد. نه اینکه نویسنده یه مرتبه به جواب برسه (اونم تو همچین موضوع سنگینی) اما حس کردم موضوع خیلی دست نخورده مونده برام. شاید جا داشت یه مقدار عمیقتر شد.
    علت اصلیش میتونه این باشه که سوال ابتدای پست خیلی سنگین بود! "چگونه باید طراحی کنیم تا در عین حفظ اصول و تمدن قدیمی یه ناحیه بتونیم تحول ایجاد کنیم". مساله ایه که فکر میکنم برای خود طراحای بزرگ هم پاسخ قطعی بهش نمیتونن بدن. ما هم میتونیم در حد توانمون به جوابش نزدیک بشیم که اگر تو این پست نزدیک میشدیم یه اتفاق خیلی خوب بود. :)
  • مینا یاسمی
  • ای کاش تعداد عکس ها بیشتر بود
    در کل اما این مطلب جالبیه

    نظرات خود را در زیر بنویسید

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی