معماری ما

تجربه را تجربه کردن خطا ست. رسانه و نشریه الکترونیکی معماری ما
معماری ما

تجربه را تجربه کردن خطاست
وبسایت اصلی رسانه "معماری ما"
رسانه ای برای انتقال تجارب دنیای آموزش معماری تا زندگی معماری
با تجربه ی دانش آموختگان دانشگاه های معماری تهران، شهید بهشتی، هنر و ...
مجله و نشریه معماری ما

همراهی با خبرنامه‌ی معماری ما
آخرین نظرات


لطفا در یادداشت تجارب خودتون از الگوی زیر تبعیت کنید:

فضا.کلیدواژه.
توضیح

مانند مثالی که در زیر اورده شده :
نشیمن.ارتفاع سقف مناسب
ارتفاع سقف کمتر اتاق نشیمن در ایجاد صمیمیت بیشتر موثر است

نظرات (۱۰)

  • علیرضا هوشمندی
  • 1- مدرسه :

    درب کلاس های مدارس باید رو به بیرون باز شوند . علت بسته شدن درب هنگام هجوم دانش آموزان برای خروج از کلاس در مواقع ضروری است .
    لطفا در یادداشت تجارب خودتون از الگوی زیر تبعیت کنید:
    فضا.کلیدواژه.
    توضیح
    مانند مثالی که در زیر اورده شده :
    نشیمن.ارتفاع سقف مناسب
    ارتفاع سقف کمتر اتاق نشیمن در ایجاد صمیمیت بیشتر موثر است


  • محمّدعلی هنردوست
  • کتابخانه .صندلی و کف پوش
    هنگام برخواستن و نشستن بر صندلیهای کتابخانه معمولا صدای مزاحم برای دیگران تولید میکند پس بهتر است در انتخاب جنس و بافت و دیگر ویژگیهای صندلی ها و کفپوش کتابخانه بیشتر توجه شود.
    و یا حتی در طراحی صندلی کتابخانه تجدیدنظر شود.
  • پریسانجفی
  • کتابخانه.حالت نشستن
    خواندن و لذت بردن حالت های مختلف نشستن را میطلبد( البته با توجه به کارفرما و هدف از طراحی)  ساده ترین آن برای مثال این است که میز کتابخانه به قدری کوتاه نباشد که نشود برای رفع خستگی پاها را تکان داد .(مشکل میزهای دانشگاه)
    حتی صندلی ها میتواند قابل تنظیم باشد.


    کتابخانه. نور
    نور طبیعی و مصنوعی کنترل شود و میزها و صندلی ها باتوجه به آن چیده شود و نور و سایه ی اذیت کننده روی کتاب نیفتد برای مثال برای افراد راست دست بهتر است نور از راست بیاید. ( مشکل دانشگاه)


    کتابخانه.حس فضا
    فضا برای افراد استفاده کننده دلنشین باشد و آنهارا یکسره با ردیفی از قفسه ها و کتاب ها مواجه نکند.حتی میتوان کاری کرد افراد علی رغم میل قبلی مدت زمان بیشتری در آن فضا بمانند.



    کتابخانه، فضای تبادل نظر

    برخی کاربران کتابخانه دوستان دانشجو یا گروههایی هستن که برای انجام یک کار پژوهشی به کتابخانه مراجعه کردند. بنظرم بهتره دور از میزهای کتابخانه، میزهای بزرگتر سه-چهارنفره برای دور هم نشستن افراد و گپ و گفت تعبیه بشه تا این افراد در معذوریت قرار نگیرند.
  • مینا یاسمی
  • کتابخانه.محل نشستن
    بهتره که در کتابخانه میز های تکی در فضایی خصوصی تر وجود داشته باشه تا اینکه فقط میز های بزرگ برای استفاده چند نفر موجود باشه.. مثل کتابخانه فیلیپ اکستر لویی کان که میزهای شخصی با فضا و نور فوق العاده داره.
  • محمّدعلی هنردوست
  • کلاس درس.جایگاه استاد و درب و...
    در کلاسهای درس جایگاه استاد بایستی در کنار درب باشد و نسبت به دانشجویانی که وارد یا خارج میشوند تسلط داشته باشد و همینطور هنگام  وراد شدن در مقابل دانشجویان باشد (نه از انتهای کلاس)
    همینطور پای تخته و محدوده مشخص استاد که شامل میز وصندلی وی هم میشود بهتر است به اندازه 1.5پله بالاتر از دانشجویان باشد تا هم تسلط استاد بروی دانشجویان وهم دید دانشجویان نسبت به استاد بهتر باشد.
  • فرزین خاکی
  • مدارس، جهت کلاس

    برای پوبایی عمل‌کرد کلاس خوبه که همه‌ی نوجه‌ها در جهت یک تحته معطوف نشه.
    مثلا معلم و دانش‌آموزها مجبور باشن در جریان کلاس به دیوارهای محتلف سرک بکشن و کارهای محتلفی انجام یدن روی اون‌ها

  • علیرضا هوشمندی
  • مدارس ، ورودی

    در ورودی تمامی دبستان ها فرایندی به نام استقبال و تحویل دادن فرزندان صورت می گیرد که رسما چنین فضایی در اکثر مدارس وجود ندارد یا حداقل به آن فکر نشده است
  • علرضا هوشمندی
  • مدرسه ، نرده

    نباید نرده های فضا های طراحی شده به گونه ای باشند که قابلیت بالا رفتن از آن برای دانش آموز مرموز وجود داشته باشد
    مثال :فرق نرده ی عمودی و افقی 

    نظرات خود را در زیر بنویسید

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی